2008. szeptember 1., hétfő

"Megvilágosodtam! Ma hajnalban Buddhává váltam!"

részlet, a
Reggeli beszélgetések Lin-csi apát kolostorában
című könyvből:



"Kolostorában egy reggel fellármázta Lin-csi apátot egy ifjú szerzetes.
- Apát! Apát ! Megvilágosodtam ! Ma hajnalban Buddhává váltam!
-Mit beszélsz szerzetes?! - dörzsölgette a szemét Lin-csi.
- Buddha vagyok apát! Buddha!
- Na ne mond! Honnan veszed?
- Átlátom a valóság titkát, ismerem az okokat és a törvényt! Megszabadultam a vágyak indulatától, a létezés indulatától, a tudatlanság indulatától. Legyőztem a születést, legyőztem a halált. Többé nem kell erre a világra kerülnöm. Buddha vagyok tehát - állította magáról nagy komolyan a szerzetes, majd titokzatoskodva megkérdezte.
- Mondd, mit kell most tennem apát?

- Reggeliztél már? - emelte rá álmosan a tekintetét Lin-csi.
- Nem reggeliztem.
- A konyhára vagy beosztva mára, vagy rizs gyomlálásra?
- A konyhára.

- Nos, a konyhára ma szállítják be a magtárból a gabonát. Az egész évre való rízst most hozzák. Szedj össze vékákat és zsákokat, mindegyikből tizennyolcat.
A rízst válogasd szét ügyesen. Úgy mint, korairízs, későirízs. Télen hántoltrízs, fehérrízs, lótusz rózsaszinrízs, sárga kalászúrízs, szárazrízs, közönséges barnarízs, közönséges sárgarízs. Kásás rízs, rövidszárúrízs, halványrózsaszínűrízs. Círmoskalászú barnarízs, hántolatlan barnarízs, hántolt csíkosrízs, kövérszemű sárgarízs, hosszúszemű sárgarízs, valamint hosszúszemű hántolt sárgarízs.

Ha ez megvan, töltsd meg velük a zsákokat és a kosarakat. A zsákokat vidd a kamrába, a kosarakat meg a konyhára. Ez lesz a dolgod mára szerzetes, semmi más. Kis időre hagyd el a filozófiát, megfekszi olykor az ember gyomrát. Most menj reggelizz egy kis zabkását, nehogy éhesen kezd a munkát. - szólt Lin-csi apát, aztán vissza feküdt aludni az ágyába.
Korainak látszott még az a Buddhaság."


Csak Könnyedén

Üdv
A Kolostor Őre


.